Jigga & mr West gör det igen

The Blueprint är förmodligen ett av världens bästa hiphopalbum. Shawn "Jay-Z" Carter's rapp har aldrig varit tyngre, och produktionen ifrån framförallt Kanye West är idag snudd på legendarisk. Soul-samplingar, fyndiga texter och ett oförglömligt gästspel ifrån Eminem gör The Blueprint till en snudd på perfekt skiva.

Jay gjorde som bekant en uppföljare, fyndigt nog döpt till The Blueprint 2. Det var en schysst platta, men inte alls så stilbildande som nummer 1. Efter det kom som bekant finfina "avslutningen" The Black Album, hyfsade "comebacken" Kingdom Come, samt det riktigt tunga konceptalbumet "American Gangster" ut ifrån ROC-fabriken.

I år är det återigen dags för en ny Jay-skiva. Och ja, det är The Blueprint 3.

Majoriteten av låtarna är Kanye-producerade. Övriga producenter i stallet är tillexempel Timbaland, Neptunes och Swizz Beats.

Hitills har vi fått höra den helt fantastiska Death of Autotune.

När jag igår satt och scannade nätet efter saker jag missat under min resa, hittade jag ännu en singel: Run this town. Producent? Kanye. Medverande? Jay, Rihanna & Kanye.

Är den helt fantastisk? Ja.

Är videon helt sjukt cool? Ja.

Kommer The Blueprint 3 vara ett helt fantastiskt album? Det verkar onekligen som det.

När släpps det? 11 september. På dagen 8 år efter Blueprint nummer 1.

Hype. Hype. Hype.

/Max

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0