Årets skiva är här...

... och nej, den heter inte Blueprint 3.
Jag ska inte skriva så mycket om Blueprint 3 just nu, men jag kan väl säga som så att det är en grymt skön platta med såväl trovärdighet som mainstream-appeal. Tyvärr drar ett par Timbaland-låtar, som inte är mer än okej, ner helhetsintrycket.

Den bästa låten på Blueprint 3 heter Already Home, och på den medverkar Kid Cudi.

I slutet av 2008 började det snackas en del om Cudi i hiphopkretsar. Han medverkade på Kanye West's helt fantastiska 808's & Heartbreak, och han släppte ett mixtape. I början av 2009 dök dessutom "Day n Nite" upp, både i en mer psykadelisk och lugn version, samt förstås i Crookers galet sköna remix.


Jag har hållit ögonen på Kid Cudi sedan jag först hörde talas om honom: Trots allt sades han vara Kanye's senaste fynd, ett framtidslöfte. Tidigare har dessa epitet sagts om en av mina favorit-MC's, Lupe Fiasco.


Tyvärr låg jag och sov då Cudi spelade på Hultsfred i somras, något jag fortfarande grämer mig mycket över. Nästa gång han kommer till Sverige står jag först i kön.

Nu har iallafall äntligen hans debutplatta släppts.


Man on the Moon: The End of Day




Det är inte ofta man upplever en närmast religiös upplevelse vid första genomlyssningen av en platta. Det hände mig med 808's & Heartbreak, och det har hänt igen.

Man on the Moon är en psykadelisk, drömsk skildring av Cudi själv, självutlämnande samtidigt som den är episk. Det är som att hoppa in i ett rymdskepp och åka iväg till galaxer du aldrig hört talas om, tillsammmans med den skönaste pilot du kan tänka dig.

Bara greppet att låta Common agera berättarröst (ja!) längs resans gång är så jävla genialiskt att jag nästan vill börja gråta. Vi får dessutom besök av såväl Kanye West som MGMT.

Jag har inte lyssnat tillräckligt på skivan för att sätta ett betyg, men just nu känns det som årets skiva och en milstolpe i mitt hiphoplyssnande, precis som 808's & Heartbreak. Det är liksom i grunden hiphop, men samtidigt så oerhört mycket mer. Det är som en blandning av Kanye, Röyksopp och... Ziggy Stardust.


Här kan du lyssna på skivan på Spotify!
Dock förstörs helheten lite av reklamen (många låtar sitter liksom ihop med hjälp av Commons berättarröst och så).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0