Decenniets (hittills) bästa låtar - plats 9

Jag utlovade i tisdagens inlägg att nedräkningen av decenniets bästa låtar skulle fortsätta följande tisdag. Nu råkar det dock vara som så att jag är lite smått uttråkad denna torsdagskväll: så nu följer plats 9, waddayanow!

Håkan Hellström - Jag har varit i alla städer
Det är något speciellt med Håkan Hellström. Det tror jag att de flesta kan skriva under på. Något i mannens röst, melodier och texter som lyckas träffa så brett bland ungdomar i allmänhet och unga Göteborgare i synnerhet.



Men Håkan är annorlunda. Håkan har så fruktansvärt mycket känsla i allt det han sjunger, han är så jävla långt bort ifrån alla stela indienissar som hyllar honom, han är liksom den raka motsatsen. Han är allting, indie och mainstream på samma gång, han är Göteborgssonen som kommer vara med oss alla resten av livet.

Den låt som är allra mest Håkan Hellström för mig är Jag har varit i alla städer. Det var när jag första gången hörde de inledande orden "Jag hör fortfarande hur havsvindarna blåser" som jag började förstå mycket av H's storhet. Låtens uppbygnad är dessutom helt jävla fenomenal.

Håkan är given bland decenniets bästa.

Kommentarer
Postat av: Simon

Men han förstår ingenting :)

2009-09-07 @ 17:10:44
Postat av: Max

Tyvärr inte haha

2009-09-07 @ 17:34:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0