Temavecka: Decenniets bästa låtar (idag: Plats 5)

Okej, vi har nu klarat av halva topp 10-listan med decenniets bästa låtar. Såhär ser det ut hitills:

10. Gorillaz - Feel Good Inc.
9. Håkan Hellström - Jag har varit i alla städer
8. The Game & 50 Cent - Hate it or love it
7. Army of the Pharaohs - Gorillas
6. Lupe Fiasco - The Instrumental (feat. Jonah Matranga)

Eftersom det känns som att listan behöver bli klar snart så tänkte jag att vi denna vecka kör ett litet tema. Idag är det måndag. En låt om dagen avslöjas, för att det på fredagen ska kulminera med förstaplatsen. Då kan man liksom fira helgen lite med att lyssna på decenniets bästa låtar. Jag har dessutom en liten överraskning (hint: 100).

Så idag tar vi alltså plats nummer fem:

Eminem - Stan (feat. Dido)


När jag var mindre var Eminem typ världens farligaste snubbe. Vågade aldrig riktigt erkänna för min familj att jag gillade honom, skämdes nästan lite. Sedan släpptes 8 mile och det kändes lite mer okej: snubben har gjort en bra film, liksom. Trots detta minns jag mycket väl min systers chock då hon upptäckte att jag tankat Lose yourself.

Iallafall, snubben har helt klart gjort en hel del bra låtar genom åren. Jag måste dock säga att Stan är absolut bäst. Minns mycket väl då jag såg videon på MTV, blev helt tagen och texten var ju brutalt bra. Sedan så såg Eminem i slutet ganska snäll ut, vilket jag fann betryggande när jag var mindre.

Jag håller fortfarande Stan som en av världens bästa låtar. Regnet, den knastriga Dido-refrängen och historieberättande hiphop som aldrig varit bättre.
But Stan, why are you so mad? Try to understand, that I do want you as a fan. I just don't want you to do some crazy shit, I saw this one thing on the news a couple weeks ago that made me sick. Some dude was drunk and drove his car over a bridge, and had his girlfriend in the trunk, and she was pregnant with his kid.
And in the car they found a tape, but it didn't say who it was to, come to think about it, his name was... It was you.
Damn.


Dessutom världens kanske bästa musikvideo.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0