Nej, den var alldeles för amerikansk

Dags att göra upp med en av företeelserna som jag avskyr mest i långa landet falukorv.

Dumma jävla människor som inte kan ett piss om film, men försöker spela intelligenta, och förnumstigt lägger fram argumentet att filmen var "alldeles för amerikansk". Som kritik.

Herregud.

På något sätt har detta blivit okej och accepterat.

Nu, vänner, slutar vi att acceptera. Med start idag.

Så fort någon du känner säger att en film var allt för amerikansk, fråga då:

"Jaså? Hur menar du då? Jag kan lova att 90% av dina favoritfilmer är gjorda i USA. Var inte de också amerikanska?"

"Amerikanskt" har blivit ett skällsord bland korkade svenska filmtittare.

Det borde naturligtvis vara tvärt om.

Att en film är "allt för amerikansk" borde vara det finaste man kan säga om en film. Jag menar, hade det inte varit för Hollywood och den amerikanska berättartraditionen så hade filmen ALDRIG kunnat utvecklas till den fantastiska konstform som den är idag.

Jo, jag förstår vad som menas - en patriotisk, svulstig blockbuster klassas som amerikansk. Men herregud, kom med något bättre. Kritisera det som faktiskt var dåligt, inte vilket land filmen kommer ifrån. Hur ofta hör man någon säga "Nej, den här filmen var allt för brittisk". Där är det istället fint. "En riktigt bra brittisk film!" skulle någon kunna säga utan att skämmas.

Jag tror att jag är lite osammanhängande och bakis nu, men jag hoppas ni förstår.

Häromdagen såg jag De Niro-filmen Everybody's Fine. Den var riktigt bra, OCH FÖRJÄVLA AMERIKANSK! VAD UNDERBART!

För ett tag sedan såg jag om Gladiator. UNDERBART MED EN FILM SOM ÄR SÅ HÄRLIGT AMERIKANSKT BERÄTTAD!

Förra året kom Avatar. JÄVLAR VAD AMERIKANSK DEN VAR! 5/5!

I somras såg jag Inception. HERREJESUS I HIMLEN SICKEN AMERIKANSK FILM! 10/10



I skolan häromdagen såg jag Baober in love. Den var lite väl kinesisk...

Kommentarer
Postat av: angie

HAHAHAHAHAHA YEAH FAN VAD BRA! DU ÄGER BABY!

2010-09-19 @ 16:47:05
Postat av: Simon

Jag har försökt sätta ord på det här fenomenet länge nu Max, du lyckades!

2010-09-21 @ 15:38:12
Postat av: Rebecca

Haha, gillar slutklämmen!

2010-09-22 @ 13:56:21
URL: http://postpop.blogg.se/
Postat av: Viktor

Jag håller med, va.



Fast Avatar är ju förjävla dålig.



Jag hade glömt din blogg lite, så jag blev glad av o se att den fortfarande va i livet!

2010-10-27 @ 16:08:00
URL: http://scared-of-feet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0