Temavecka: Decenniets bästa låtar (idag: Plats 1)

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för denna hemska försening. Det var meningen att förstaplatsen skulle avslöjas i fredags, så blev tyvärr icke fallet. Detta på grund av att jag inte riktigt hann. Igår var jag sedan rejält seg efter att ha närvarat på en spritfest, denna legendariska Mölndalsuppfinning. Nåja. Här kommer den så äntligen, decenniets bästa låt:

Kanye West - Heartless

Självklart blir det Kanye som kniper förstaplatsen. Något annat hade väl egentligen inte varit möjligt. I fallet Heartless så har vi en på alla sätt perfekt låt: Beat, refräng, verser, allt blir en knäckande helhet och en pop/hiphop-hybrid av sällan skådat slag.

Det finns en anledning till att jag spelat in en hel del covers på Heartless. Den är helt enkelt... Bäst. Även texten är jäkligt bra, faktiskt så har Kanye där fått hjälp av en annan topp-10kille: Kid Cudi.

In the night I hear 'em talk,
The coldest story ever told

Kanye är det största musikaliska geni världen någonsin skådat och Heartless är hans kanske bästa låt. Där ser man!


Det roliga är dock inte slut riktigt än. Jag har faktiskt följt Strages exempel fullt ut och gjort en lista över decenniets 100 bästa låtar. Det är sant! Hela listan avslöjas ikväll eller imorgon (vågar inte lova för mycket).

Och ja. Den finns på Spotify. Hype it up!

Såhär ser nu iallafall topp10 ut:

1. Kanye West - Heartless
2. Outkast - Roses
3. Regina Spektor - Samson
4. Kid Cudi - Solo Dolo (nightmare)
5. Eminem - Stan (feat. Dido)
6. Lupe Fiasco - The Instrumental (feat. Jonah Matranga)
7. Army of the Pharaohs - Gorillas
8. The Game & 50 Cent - Hate it or love it
9. Håkan Hellström - Jag har varit i alla städer
10. Gorillaz - Feel good inc.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0