Jag behöver en doktor

Jag vill börja med att tacka min nye kollega Simon för två fina listor - fortsätt i den stilen!

Idag tänkte jag dock inte göra en lista, utan istället prata (skriva) lite om allas våran favoritdoktor Dr Dre. Jag är väl personligen inte världens största Dre-expert, och Simon är ett större fan än jag. Jag diggar i alla fall Dre's produktioner till Eminem, och han har helt klart gjort många sjukt feta låtar på sina två soloplattor. Han är en ikon inom hiphop, den moderna hiphopens stamfader och en kille som man alltid är nyfiken på.

Hans tredje platta Detox har som bekant varit på gång i 100 år. Den har skjutits upp gång på gång och när The Game rappade "I just might put out detox myself" trodde man nästan på honom.

Nu händer det dock äntligen saker i Dre-fabriken. Två singlar har släppts, och en tredje har läckts ut på internet.

När jag först hörde den andra singeln, I need a doctor, så avfärdade jag den som en Love the way you lie-kopia. Jag tänkte att Dre hade tappat det, att han försökte låta för mycket som dagens singalong-hiphop. Videon var iallafall fet.

Efter ett par lyssningar till så kan jag ändå inte låta bli att älska I need a doctor. Det är faktiskt en fetare låt än Love the way you lie, refrängen sitter där den ska och produktionen är vass. Det som lyfter låten ifrån att bara vara ännu en schysst radiohiphop-dänga är framförfallt texten.

Dr Dre och Eminem är en av världens bästa duos, och i låtar som Guilty conscience, Forgot about Dre och Old time's sake kompletterar de varandra på ett strålande sätt. Det fina är att texten i I need a doctor nästan uteslutande handlar om deras relation. Det är guy love helt enkelt, på ett hårt hiphop-vis.

När Eminem rappar "And I don't know if I was awake or asleep when I wrote this, all I know is you came to me when I was at my lowest, you picked me up, breathed new life in me, I owe my life to you" ryser jag. När han fortsätter med "You're supposed to fucking be my mentor, I can endure no more, I demand you remember who you are -  It was YOU, who believed in me when everyone was telling you don't sign me" ryser jag ännu mer.

När sedan Dre vaknar till liv i den tredje versen så kommer låtens absolut bästa lines: "But they just left, they said they was riding to the death, but where the fuck are they now? Now that I need them, I don't see none of them, all I see is Slim. Fuck all you fair-weather friends, all I need is him". Schuuukt.



Helt plötsligt är jag sjukt taggad på Detox. Om skivan håller samma klass som singlarna så måste jag nog hålla med Dre's avslutning i I need a doctor: "One more CD and then I'm packing up my bags and as I'm leaving
I'll guarantee they scream 'Dre don't leave us like that man' ".

Kolla in videon!

/Max


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0