Bäst i Sverige #2

Tackar Simon för ett excellent inlägg angående vilka som är sämst i Sverige. Dock får jag väl säga att Herngren ibland har sina poänger (kommentator i Wipeout, Ulveson & Herngren). Sedan en liten rolig grej angående Solsidan: Jag håller på att kolla igenom säsong 1 nu, och det är visserligen Felix som står som skapare bakom serien, men det är Ulf Kvensler som skrivit manus till 90% av avsnitten. Där ser man.
I alla fall: Idag går vi vidare med vad som egentligen är BÄST I SVERIGE.


De fem bästa skivorna av svenska artister!

5. Maskinen - Boys II Men




Först och främst: Jag tycker att Boys II Men har många brister. Det finns svenska skivor som inte är med på listan som jag nog ärligt talat skulle klassa som mer jämna än denna. Varför får den då ändå vara med?


Jo! För att när Maskinen är som allra bäst, då finns det få som slår dem. Bränner, Pengar, Kärlek vid sista ögonkastet, Dansa med vapen, Alla som inte dansar, Buffalo blues och Nummer 1 är alla låtar som är 10 av 10.

Lyssna också på:
Afasi & Filthy - Fläcken


4. Mohammed Ali - Vi





Mohammed Ali är framtidhoppet, och Vi är en helt fantastisk skiva. Äkta hiphop, fantastisk rap, bra refränger, djupa låtar, sköna hits, skivan har det mesta. Att killarna är så sjukt grymma live gör inte saken sämre.

Lyssna också på:
Petter - Mitt sjätte sinne
Petter - Ronin
Timbuktu - Sagolandet


3. Snook - Är





Kihlen och Danne, varför slutade ni med Snook? Ja, jag vet att det var skit hit och dit, men vafan alltså. När man hör Är så blir man ledsen, för det är så jävla bra, och jag vet att ni hade i alla fall ett par skivor till att ge. Iofs så känns det ännu mera speciellt att lyssna på skivan nu.

Lyssna också på:
Oskar Linnros - Vilja bli
Daniel Adams-Ray - Svart, vitt & allt där emellan


2. The Plan - Embrace me beauty





Theodor Jensens The Plan är något väldigt speciellt. Det är svårt att förklara, men Theos bräckliga röst, de fina melodierna, allt skapar en stämning som jag aldrig upplevt tidigare. Embrace me beauty är en fruktansvärt underskattad skiva, och den tillhör än idag det bästa jag hört. Hösten kan inte välkomnas på ett bättre sätt.

Lyssna också på:
Broder Daniel - Cruel town
Keep Company (Theodor Jensen & Titiyo)
Marit Bergman - Baby dry your eye


1. Håkan Hellström - 2 steg från paradise




Det är svårt att med ord förklara kärleken till Håkan. Egentligen är det nog bara Kanye som kommer före. Håkan är en jävla superikon som samtidigt känns som en nära vän. 2 steg från paradise är en rakt igenom fantastisk skiva, med låtar som Shelley, Man måste dö några gånger innan man kan leva, Det dom aldrig nämner och naturligtvis Jag vet vilken dy hon varit i. Det är det bästa han har gjort, och den bästa svenska skiva som jag någonsin har hört.

Lyssna också på:
Håkan Hellström - Ett kolikbarns bekännelser (i princip lika bra!)
Lykke Li - Youth Novels


Okej, jag har redan ganska mycket ångest över den här listan. Väldigt svårt. Finns mycket som jag skulle vilja ha med, men nu får det se ut som det gör! Helt klart är att jag älskar alla artisterna väldigt mycket. Och det är kanske det viktigaste.
JUST FAN JAG GLÖMDE VERONICA MAGGIO - ...OCH VINNAREN ÄR, DEN ÄR OCKSÅ JÄVLIGT BRA!
/Max

Kommentarer
Postat av: J-Lo

Barn av vår tid och Silent Shout.

2011-08-28 @ 13:24:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0