5 underskattade skådespelare

Hejsan allihopa. Jag skulle vilja börja det här inlägget med att komplettera det förra inlägget, då jag glömde en serie som självklart borde tagit en plats, nämligen Heja Björn. Den bästa svenska serien genom tiderna, och den hade nog lagt sig på en 6-7:e plats någonstans.
Men nog om det förflutna, nu är det dags för en ny lista, nämligen:


Topp 5 - Underskattade skådespelare


Plats 5 - Terrence Howard




Terrence är, och har varit en personlig favorit sedan han spelade Pimp i Hustle and Flow, en fruktansvärt fet film. Visst har han fått hyfsat stora roller på "sistone", bland annat som tv-regissören Cameron Thayer i Crash (som för övrigt kom innan Hustle and Flow, men jag missade Crash då och såg den inte förräns några år senare) och som Lt. James Rhodes i Iron Man. Trots det tycker jag att Terrence är bättre än så, och att det är dags för honom att ta sin karriär ett steg till.
Bästa roll: Djay i Hustle and Flow


Plats 4 - Marlon Wayans





En av världens skönaste killar, har egentligen bara fått en ordentlig chans att visa vad han går för, och då steppade han upp och visade att han är en riktigt jävla duktig skådespelare. Darren Aronofsky, som för övrigt är världens bästa regissör, castade honom tillsammans med Jared Leto i Requiem for a Dream, där han spelade Tyrone C. Love. En Junkie som det går rent åt helvete för. Marlon är riktigt jävla skitduktig i Requiem for a Dream, och jag hoppas någon vettig regissör snart ger honom en chans till att visa vad han går för.
Bästa roll : Tyrone i Requiem for a Dream


Plats 3 - Cillian Murphy




Första gången jag såg Cillian Murphy, var i 28 dagar senare, som är Danny Boyles tappning på zombie-film. En riktigt bra film, och Cillian var bra han med. Men det var inte förräns jag såg Sunshine, som jag förstod hur duktig han är. Sunshine är en av de bästa filmerna någonsin, och Cillian är helt strålande i den. Den enda som verkar ha förstått att han är grym, är Christopher Nolan som castade Cillian som Scarecrow i Batman Begins och i The Dark Knight. Han castade även honom i Inception, där han spelar offret för dröminfiltrationen, Robert Fischer. Jag hoppas på att få se mycket mer av Cillians iskalla blick i framtiden.
Bästa roll: Capa i Sunshine


Plats 2 - Giovanni Ribisi






Giovanni har hängt med länge i Hollywood, men är långt ifrån erkänd. Jag stötte på honom första gången i "Boiler Room", en väldigt underskattad film där han spelar sida vid sida med Vin Diesel. Jag diggade honom direkt, och när jag såg honom nästa gång i "The Gift" var jag övertygad om att han var riktigt jävla duktig. Jag blev skitglad när jag såg att han blev castad i Public Enemies, som utan tvekan var hans största roll någonsin. När jag insåg att han bara fått 2-3 lines, blev jag ledsen. När han sedan blev castad i Avatar blev jag också glad, men även där gick hans talang till spillo. Jag hoppas någon ger honom en chans snart, för det är han värd.
Bästa roll: Buddy Cole i The Gift


Plats 1 - John Goodman







John Goodman är en sån kille som hängt med hur länge som helst, och alla vet vem det är. Alla som sett honom tycker förmodligen att han är en duktig, lustig tjockis. Det är han såklart, men han är även en snuskigt duktig skådespelare. Varenda roll John Goodman någonsin gjort är helt otrolig, och att han aldrig ens fått en såpass passande filmroll att han skulle kunna få en oscarsnominering är sjukt. För Oscars-värdig, det är han. Folk som ser honom tänker förmodligen fortfarande på Fred Flinta, vilket är synd. John Goodman, you're the man!
Bästa roll: Walter Sobchak i The Big Lebowski



Folk som inte riktigt lyckades ta en plats



Willem Dafoe




Casey Affleck


Luke Wilson
Vin Diesel
Joseph Gordon-Levitt




Bättre lycka nästa gång!
Ha det skitfett, peace!

Kommentarer
Postat av: J. Hill

Jaaa! John Goodman är kung!!

2011-03-30 @ 21:08:18
Postat av: Chris X

Bra lista. John Goodman som Walter Sobchak kan vara något av det bästa som någonsin gjorts i filmhistorien.

2011-04-04 @ 07:21:40
Postat av: Chris X

Finfin lista. John Goodman som Walter Sobchak kan vara något av det bästa filmvärlden skådat.

2011-04-04 @ 08:01:51
Postat av: Chris X

Jaha, nu kom min andra kommentar upp igen. Typiskt...

2011-04-04 @ 08:02:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0