uggla vänder spegeln mot sig själv

I en gammal podcast så uppmanar Filip och Fredrik Magnus Uggla att någon gång vända spegeln mot sig själv. Här är ett random selection av de senaste årens Uggla-singlar:

"Värsta grymma tjejen"
"Nitar och läder"
"Hotta brudar ifrån Djursholm"
"Efterfest"
"Vild och skild"

Nej, killen har fastnat i nåt slags "Nanana"-hitträsk, och det är väl okej så sett, förutom att de trallvänliga refrängerna på senaste år ekat ganska tomma, som att det enda Uggla vill är att skapa en ny "Kung i baren".

Därför blir jag extremt chockad när jag hör hans nya låt, "Gör mig till din man". Låten i sig är ganska trevlig men verkar vid en första anblick inte direkt speciell. Sedan lyssnar jag på texten. Den är i sig inte heller superunik, men jag tror fan att det kan vara Magnus Ugglas första allvarligt menande låt på många jävla år. Iallafall allvarligt menande singel.

Här är exempel på texten:

"Står mitt i vardagen och funderar
Känner mig konstigt tom
När nyförälskade par passerar
Som att jag fått en dom
Håglös, liten och stukad
Kan jag ha nått min peak?
Känslan av att vara förbrukad ger mig panik".

Och refrängen är i vanlig ordning trallvänlig. Men! Texten:

"Finns det nån som hör mig?
Ångesten förgör mig"

Det är ingen fantastisk låt, men den är fan bra alltså. Och någonstans finns förhoppningen om att Uggla återigen ska göra en bra skiva. Inte utan humor, men ändå med någon sorts allvar.

"Låt mig innan döden få älska igen"

Vi firar denna glada överraskning med en spellista bestående av dels den nya låten, dels några av Ugglas bästa äldre låtar. Både hits och lite mer allvarligt menande.

Magnus Uggla!

Vi avslutar med klassikern:

/Max

Kommentarer
Postat av: Arn

Den var rätt go, faktiskt.

2011-10-20 @ 23:35:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0