Bäst i Sverige #3

Jag har fruktat denna del av listan ett tag. Mest kanske för att folk kommer att tycka att jag är helt efterbliven. Men hey, läser man denna blogg, så vet man väl vad man ger sig in på!

DE FEM BÄSTA SVENSKA FILMERNA

(innan jag börjar så vill jag klargöra att jag inte kommer att ha med några Ingmar Bergman-filmer. De få filmer jag sett utav snubben tycker jag visserligen är rätt bra, men inte list-bra. Ska dock ta itu med att plöja de största klassikerna inom en snar framtid)

5. Zozo


Josef Fares är fantastisk. Han är skön, snygg och gör roliga filmer. Sedan så gör han plötsligt ett episkt uppväxt-drama med rötter i hans egen barndom. Zozo är en gripande, modig och på många sätt fantastisk film.



Se också: Leo (underskattad!), Jalla Jalla

4. Ondskan


Ondskan, som bygger på Guillous minst lika bra roman med samma namn, är en effektivt berättad och väldigt engagerande film. Håfström är en mästare på filmuppbyggnad, och det förvånar ingen att han nu har fått en lyckad karriär i Hollywood. Jag älskar ju amerikansk film, och Ondskan känns just som en sådan, fast ändå typisk svensk. Och det är kanske den gyllene kombinationen som gör den så bra. ERIK PONTI!



Se också: Snabba Cash, Hem ljuva hem

3. Vägen ut


En svensk "feelgoodkomedi" kanske inte är det första man förväntar sig att jag ska gilla, men då har man inte sett Vägen ut. Vägen ut är en helt igenom fantastisk film, med brutalt bra skådespeleri ifrån Bjönte Kjellman, Shanti Roney, Peter Haber och Micke Nyqvist. Historien om hur en superseriös teateraktör försöker få ett gäng fångar på Kumla att sätta upp en pjäs är unik. Rolig! Gripande! Full av värme! Affischen har rätt.


Se också: Tusenbröder (tvserie), Fasadklättraren (tvserie)


2. Den bästa sommaren


Kjell Bergqvist. Ulf Malmros. Bättre kombination går inte att få i filmsverige, och Den bästa sommaren är en film av sällan skådat slag. Jag gråter som ett barn i dess avslutning och att framkalla sådana känslor som denna film gör är... Snudd på oöverträffat!


Se också: Himlen är oskyldigt blå

1. Smala Sussie


Malmros & Bergqvist igen. Denna gången något helt annorlunda: Värmländsk gangsterrulle. Redigering, soundtrack, repliker, allt är perfekt med Smala Sussie. Den är fruktansvärt rolig, smart, spännande och faktiskt också gripande, där någonstans. En odödlig film, och det bästa jag sett som producerats i Sverige.
Här får det bli extra många klipp...



Se också: Bröllopsfotografen, Tjenare kungen

ANDRA BRA SVENSKA FILMER:

Fucking Åmål
Livet i 8 bitar
Darling
Det nya landet
Fyra nyanser av brunt
Hata Göteborg
Hets

/Max

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0