sommarläsning

På sommaren brukar jag försöka läsa lite mer. Jag älskar ju egentligen att läsa, men tyvärr har det blivit lite dåligt med det senaste året. Nu är det skärpning som gäller, och hitills i sommar har det blivit:

Eld av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren


Uppföljaren till den fantastiska ungdomsromanen Cirkeln utvecklar berättelsen och karaktärerna åt helt rätt håll. Jag trodde nog inte att en boksvit om pubertala tjejer som visar sig vara häxor och del i en uråldig profetia skulle bli det bästa jag läst på länge, men så blev det. Alla, oavsett ålder, borde läsa Cirkeln och Eld!

Bästa karaktär: Vanessa Dahl
Minnesvärt ögonblick: Positiva Engelsfors håller föredrag i skolan (en ondskans plats!)

Betyg


Fem tonårshäxor av fem, utan prut.

Fladdermusmannen av Jo Nesbø


Den första boken om norska snuten Harry Hole är spännande och medryckande, men känns stundtals lite för mycket som en standard-deckare. Intressant setting i Australien och bra karaktärer gör det ändå till en klart bra bok.

Bästa karaktär: Andrew Kensington
Minnesvärt ögonblick: Harry Hole super ner sig efter år som nykterist

Betyg:
Tre operahus av fem möjliga

Carrie av Stephen King



Kings genombrott håller ännu. Bra språk, läskig stämning och en berättelse som håller hela vägen. Ska bli spännande att se filmen, som jag faktiskt missat.

Bästa karaktär: Billy Nolan
Minnesvärt ögonblick: Carrie "konfronterar" äntligen sin mor

Betyg
Fyra slaktarknivar av fem möjliga

Det är 1988 och har precis börjat snöa av Sigge Eklund



Fantastiskt språk i Eklunds uppgörelse med barndomen och fadern. Melankolisk och sorglig, men fin och gripande. Tyckte väldigt mycket om den här speciella boken och rekommenderar den varmt.

Betyg
Fyra starka fadersgestalter av fem möjliga.

Det var allt för idag!
/Max

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0