Sleepless in 'Nam

Ey yo!
 
Var ett bra tag sedan jag skrev nagot nu, blev ganska deprimerad av det laga antalet kommentarer pa forra inlagget, trots att jag fiskade som satan! Naja, tack for de kommentarer som kom, och nu blir det ett inlagg till iallafall, om inte annat kan det ju vara skoj att lasa sjalv nar man sitter och ar deprimerad i minus 20 grader langre fram i var.
 
En hel del har hant sedan sist: Vi ar nu tre glada grabbar som reser tillsammans. Australiensaren Sam, advokatstudent, har joinat vart gang med muntra musikanter, och han ar en riktigt go och glad gubbe som dessutom kan prata lite svenska.
 
Just nu sitter jag pa varat hostel i Saigon, Vietnam, och kan inte sova. Lag och laste min bok pa rummet men en snubbe i en narliggande sang bad mig nyss att slacka lampan eftersom han inte kunde sova om det fanns nagot ljus i narheten (bo inte i ett javla dorm da ditt flan). Jaja det blir ju ett utmarkt tillfalle for en uppdatering, sa far vi hoppas att jag kan sova sen.
 
Sist jag skrev var vi i Siem Reap, Kambodja, en stad som bjod pa en hel del trevligheter och nya bekantskaper. Darifran tog vi (jag och Simon) oss till Sihanoukville, en kand backpackerstad vid Kambodjas kust. Det var val runt den 15-16e december eller sa. Resan dit pa en sleeperbuss var plagsam - sjukt trangt och ett skrikande kambodianskt spadbarn pa satet bredvid. Pa nagot satt overlevde vi, lyckades hitta ett guesthouse for fem dollar natten, och paborjade en vistelse som blev betydligt langre an vad vi tankt oss.
 
Det borjade med att mr Karlsson blev sjuk - han kunde inte ata nagot och kande sig allmant hangig. Jag var inte heller pa topp, kanske for mycket festande, och de forsta dagarna i Sihanoukville bestod av att ligga pa stranden, bada och kolla pa HBO-kanalen som fanns pa hostelet. Efter ett par dagars vila forsokte vi ga ut - vi motte upp med Matthew, en bekant ifran Koh Samui, och australiensaren Sam, som vi traffat i Siem Reap. En del barz dracks, men bade jag och Karlsson insag snabbt att vi var langt ifran aterhamtade.
 
Sa det blev till att fortsatta vila, nu pa ett billgit backpacker-hostel vid namn Monkey Republic. Som tur var lyckades vi hitta en fristad mot angest - Top Cat Cinema. Top Cat bestod av ett par rum som vart och ett var fyllt av soffor och kuddar, en fet tv, surroundsystem och 6000 filmer att valja bland. Dessutom PS3! Har skulle vi avnjuta manga timmar.
 
Sa sakteliga borjade vi ma battre, vi slog vara pasar ihop med aussie-Sam, och akte ut mot Koh Rong, en o utanfor Sihanoukville. En dramatisk batresa (osregn), och vi kunde ga iland langs en skranglig landgang. On var inte direkt sa high-tec som man ar van vid ifran Thailand - men det hade sin charm det med! Vi bodde pa ett fett hostel ute pa en pir, som dessutom huserade en galen italiensk kock. Han rokte weed hela dagarna och gjorde fantastiska burritos. Koh Rong var inte riktigt en party-o, men det var valdigt skont att bara slappna av och ligga och lasa vid vattnet ett par dagar. Pa julafton kande vi dock att det var dags att dra tillbaka till fastlandet, vi madde battre och var redo for fest.
 
Nu uppstod problem: Det blev storm pa julaftonsmorgonen, och alla farjor blev installda until further notice. Pa on fanns inget internet, och baten som skulle komma dit med mat, kunde uppenbarligen inte gora det. Ganska spannande, och en annorlunda julafton. Till slut lugnade sig dock stormen nagot, och en farja lyckades ta sig in till piren. Men jag kan saga att vagorna inte var nadiga pa vagen tillbaka. Vi fick dock lite VIP-treatment och fick sitta i kaptenens hytt!
 
Pa julaftonskvallen sparade vi upp lite andra glada kompisar ifran Siem Reap, och tillsammans tog vi en bat (igen!) ut till en konstig strand dar det skulle bli christmas party. Bade jag och Simon var riktigt pa gang, vi gick bland annat in i Viking-mode och rot om att plundra.
 
Kvallen var riktigt lyckad! Konstig dubstep blandades med jul-hits, jag hade fejk-brillor och gick runt och presenterade mig som en valkand svensk forfattare, och runt 4-tiden akte vi tillbaka i en bat, och jag skralade ut Fairytale of New York over det kambodjanska havet. Som sagt, en annorlunda jul!
 
Aven juldagen blev ganska crazy. En ny kompis gjorde entre, en glad skaning vid namn Simon, och kvallen slutade pa en scen med strippstang dar jag och Karlsson upptradde med Fairytale of New York (igen). Fett!
 
Just det, vid det har laget hade jag ocksa upptackt ett gang sjukt ackliga sar pa mina ben. Jag forsokte behandla dem sjalv med grejer ifran apoteket, men till slut gav jag upp och begav mig till en kambodjansk klinik. Dar konstaterades det att saren blivit infekterade, och en sjukt smartsam process tog sin borjan. Den kambodjanska lakaren slet bort varenda sarskorpa och pillade utav bara helvete i saren. Jag var seriost nara pa att bade borja skrika och grata flera ganger, men pa nagot satt overlevde jag och fick ett par frascha bandage. Dock var jag tvungen att atervanda till sjukhuset varje dag framover, for rengoring......... Ganska segt.
 
Naja! Detta blev en daglig process, och nu verkar mirakulost nog saren vara battre.
 
Vi hade egentligen planerat att dra till Vietnam strax efter jul, men jag nojjade lite for mina sar, och Sihanoukville var ju gott, sa vi stannade ett tag till. Dagarna blev ganska lata - tillsammans med skaning-Simon och Sam i princip bodde vi pa Top Cat Cinema, dar dagar blev till natter och oandliga mangder matcher FIFA och sjukt manga filmer plojdes. Helt fantastiskt var det (forutom nar den synnerligen irriterande spanjoren Sebastian var med. Han var standigt i bar overkropp och skrot om hur grym han var pa fifa, han sag ut som en ful hobbit och var javligt storig).


Dagar blev till veckor, och sammanlagt var vi SIhanoukville i nastan tre veckor. Nyar var okej, men Top Cat var anda det basta med hela Sihanoukville-vistelsen, inte minst eftersom skaning-Simon blev en mycket angenam bekantskap.
 
Naja! Nu ar det plotsligt 6e januari och vi ar i Vietnam, sa pa nagot satt lamnade vi Kambodja till slut. Nattbussen till Saigon var helt okej, men gransovergangen var riktigt smartsam och sjukt ineffektiv.
 
Saigon ar hitills en ganska hektisk stad, och vi drar harifran redan imorgon. Idag sag vi forresten The Hobbit, som var fantastisk.
 
Ja nu blev det ett javla langt inlagg igen, om ni har orkar lasa anda hit kan jag bara tacka, och jag lovar att aterkomma snart med fler intryck av Vietnam (har inte hunnit se mycket annu).
 
Mycket karlek ifran Max

Kommentarer
Postat av: Lotta

Hej kära vän. Mycket spännande att få din uppdatering, kan inte säga annat än att jag gått här och funderat över vad du gör och hur du har det! Förstår att det var en annorlunda jul, vilket det också var här hemma utan dig! Nyåret spenderade vi på Södra Liden med nyårsmeny och sedan med goda vänner i hemmet avnjöt alla, utan Jack som blivit skotträdd efter Götheborgs äventyret, nyårsraketerna. Nu flera dagar efter nyår smäller det fortfarande emellanåt vilket får Jack att ta "speed promenader"! Nu är det lördag och jag har just varit i Åsa hos mormodern, läget var ok. Vi åt lite paj, tittade på gamla foton och Stjärnorna på slottet....kan tänka mig att livet är lite mer spännande i Saigon! Otroliga äventyr ni varit med om. Hoppas att såren läkt tillfredsställande, lät inget vidare...Annars händer här inte så mkt, rätt lugnt på Myras, hoppas att ruljangsen drar igång ngt nästa vecka då ju helgdagar etc är över! Beccisen och Lars skulle se the Hobbit ikväll! Själv har det enbart blivit film i hemmiljö.
Mycket tråkigt är att Leifs bror, Ronnie, dött. Detta kom väl kanske inte helt oväntat, men sorgligt är det. En stor personlighet som ju haft ett rätt omtumlande liv. Det ska bli underbart att få återse dig! När vi kollade gamla foton hos mormor figurerade du på en hel del! Bl a med en mkt lång frilla! Har det vuxit ut nu??
Du får nu hälsa von K och njuta av Vietnam och dina sista veckor. Längtar efter dig. Kramar och lurviga hälsningar från Jack samt varma från Leif.Kram

2013-01-05 @ 22:28:20
Postat av: Syrran

Tjena gamla gosse! Roligt att läsa en så utförlig uppdatering. Kambodja låter riktigt härligt, inte utan att man blir avis. Själv skriver jag och skriver och skriver på min uppsats, snittar tio timmar om dagen i effektiv skrivtid. Och ändå blir jag inte klar. Hujedamig. Nåväl, såg Hobbit ikväll med fadern och blev inte besviken! Särskilt förtjust var jag i den bruna trollkarlen och hans igelkott Sebastian. En fin scen. Saknar dig mycket! Ta hand om dig och varandra!
Många kramar

2013-01-06 @ 01:28:32
Postat av: larson

Yo son !
How is the shrimpin´ business ? Roligt med uppdatering , men vi har ju haft en del både fb o skypekontakt så jag har ju fått ta del en hel del ändå.
Som sagt , bex o jag var på the Hobbit nu ikväll- väldigt väldigt bra. Var lite orolig att ja skulle somna av att se en sådan lång rulle såpass sent på aftonen(21.30) men höll mig vaken och blev nästan förvånad när 2.50 hrs hade gått och den var slut. Rebsan jobbar sliter hårt nu med sin uppsats nu men hon verkar ha styr på det.
Vintern är borta och nu är det regn o regn här i Götet... men fina dagar med såklart. Ikväll var det väldigt dimmigt när vi åkte genom stan.
Jag jobbar fortfarande med Volvoprojektet, vi är färdiga med c:a 50 % så det är en hel del kvar. Det känns bra.
Trängselskatt/biltullar har börjat gälla här nu , många är missnöjda- men många tycker det är bra med. Vet inte riktigt själv ännu hur jag ställer mig. varit enklare att lägga på lite på skattsedeln några år istället för att bygga fula övervakningssystem kanske...
Hoppas att hälsan håller i sig och att ni har det fint långt därborta på andra sidan halvklotet:-)
Talk soon
Much love / Larson

2013-01-06 @ 01:30:06
Postat av: larson

Yo son !
How is the shrimpin´ business ? Roligt med uppdatering , men vi har ju haft en del både fb o skypekontakt så jag har ju fått ta del en hel del ändå.
Som sagt , bex o jag var på the Hobbit nu ikväll- väldigt väldigt bra. Var lite orolig att ja skulle somna av att se en sådan lång rulle såpass sent på aftonen(21.30) men höll mig vaken och blev nästan förvånad när 2.50 hrs hade gått och den var slut. Rebsan jobbar sliter hårt nu med sin uppsats nu men hon verkar ha styr på det.
Vintern är borta och nu är det regn o regn här i Götet... men fina dagar med såklart. Ikväll var det väldigt dimmigt när vi åkte genom stan.
Jag jobbar fortfarande med Volvoprojektet, vi är färdiga med c:a 50 % så det är en hel del kvar. Det känns bra.
Trängselskatt/biltullar har börjat gälla här nu , många är missnöjda- men många tycker det är bra med. Vet inte riktigt själv ännu hur jag ställer mig. varit enklare att lägga på lite på skattsedeln några år istället för att bygga fula övervakningssystem kanske...
Hoppas att hälsan håller i sig och att ni har det fint långt därborta på andra sidan halvklotet:-)
Talk soon
Much love / Larson

2013-01-06 @ 01:30:27
Postat av: agneta andreasen

Hej Max det låter som en otroligt spännande o annorlunda resa. Det här blir minnen för livet o kul med alla nya bekantskaper. Ha det nu så bra den sista tiden innan det är dags att återse bästa Gbg. Förhoppningsvis dyker du upp på jobbet då. Agneta

2013-01-06 @ 10:32:49
Postat av: Emmy

Tack for uppdatering Max, mycket trevlig lasning sahar pa sondagsmorgonen. Ta hand om dina ben och om Simon sa ses vi framat varkanten! Manga kramar fran Skottland

2013-01-06 @ 14:17:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0