Bäst i Sverige

Okej, har filat på en bloggidé ett tag. Tänkte att det skulle bli ett enda massivt inlägg, men jag gör nog så att jag delar upp det istället. Så det blir en liten bloggserie. Jag tänkte helt frankt utse vad som egentligen är BÄST I SVERIGE. Bästa filmer, skivor och sådant. Skulle också kunna tillägga att det är högst subjektivt, men jag väljer nog istället att klargöra att detta är VAD SOM ÄR BÄST, helt enkelt den slutgiltiga sanningen. Jag tar inte emot några protester (jag är trött på att alltid behöva klargöra att någonting är subjektivt. Det är väl jävligt självklart liksom. Nu bestämmer jag istället att JAG HAR RÄTT. Tar dock självklart tacksamt emot tips på saker som jag har missat osv.).

Så vi börjar med den första listan!

DE FEM BÄSTA SVENSKA KÄNDISARNA (KÄNDISAR SOM ÄR ROLIGA, INTRESSANTA OCH HAR ETT FETT EXISTENSBERÄTTIGANDE I DEN POPULÄRKULTURELLA SFÄREN. PLUS ÄR OCKSÅ IFALL DE "FÖRSTÅR")


5. Oskar Linnros



PLUS: Sveriges skickligaste musikproducent är också en fruktansvärt skön snubbe, som alltid är intressant och givande att lyssna till i intervjuer och liknande. Vore fett med ett Oskar-lett radioprogram.

MINUS: För snygg. Borde göra hiphop igen.

HUR MYCKET FÖRSTÅR HAN? För 5 år sedan hade jag sagt 100%. Idag landar han ändå på stabila 80%.

4. Orvar Säfström



PLUS: Fruktansvärt kunnig och skön filmrecensent. Lyckas blanda humor och allvar på ett lysande vis. Pretto utan att vara jobbig, lättsam utan att vara fjantig. Dessutom gammal gamer och recensent för Gamereactor.

MINUS: Kan inte tänka mig att hans musiksmak är mycket att ha.

HUR MYCKET FÖRSTÅR HAN? Film? 90%. Livet? 56%

3. Martin Kellerman




PLUS: Väldigt smart. Roliga serier. Grym musiksmak (gangstarap och Phil Collins spelades i hans sommarprat <3). ROLIG PÅ TWITTER!!!"Man blir full snabbt när solen skiner. Dyngrak av en 3,5:a. Eller så är det bara att man spelar Allan Ballan"

MINUS: Inte mycket. Kanske lite för deppig att umgås med i längden.

HUR MYCKET FÖRSTÅR HAN? Här blir det en hög siffra. Jag skulle gissa på 85%.

2. Henrik Schyffert



PLUS: Ett geni.
MINUS: Börjar bli gammal. Gör inte så mycket längre.

HUR MYCKET FÖRSTÅR HAN? Svårt att säga, men det är helt klart en hög siffra. Runt 90% faktiskt.

1. Filip Hammar & Fredrik Wikingsson

Fredrik Wikingsson och Filip Hammar. Foto: Mattias Ahlm/SR

(JA DET ÄR TVÅ PERSONER MEN VAD FAN SKA MAN GÖRA)

PLUS: Fantastiska. Roliga. Smarta. Fina. Sköna. Att bara lyssna på när de pratar på i podcasten är bland det absolut bästa jag vet. Att de ligger bakom några av de bästa svenska tvprogram som gjorts (Grattis världen, High Chaparall, Lite sällskap) är inte heller helt fel. Jag älskar helt enkelt dessa två, som kompletterar varandra så schukt bra!

MINUS: Alltså, med tanke på den sjuka mängden tankar de spottar ur sig, så är det såklart mycket som jag inte håller med om. Men ändå liksom, det får man ju ta. Största minuset är kanske att Filip hatar Robert Downey Jr.

HUR MYCKET FÖRSTÅR DE? Det finns mycket som de inte förstår. MEN: De förstår ändå livet. TILL 100%. GRATTIS!!!!!!


Några som nästan kom med: Fredrik Lindström, Paolo Roberto, Lykke Li, Hans Wiklund, Håkan Hellström.


(snart kommer en ny kiosklitteratur, oroa er inte)

/Max

Kommentarer
Postat av: Lars Lundberg

Takk vor meget underhållande läsning. Alltid nice at høre dine refleksioner pa vores tid og ting.

Pa återhørande :-)

2011-08-07 @ 19:12:27
Postat av: Arn

Orvar är gammal dödsmetal-trummis, minns dock inte vilket band. Entombed, kanske. Jag kan iofs tänka mig att han gillar annat också, men hans grundmusiksmak lär la ligga åt det hållet. Så, inte mycket att ha för såna som oss.

2011-08-08 @ 12:56:56
Postat av: Fjellman

Max lyssna på Daniel Adams-ray sommarprat i P1. helt fantastisk människa... det tyckte jag visserligen innan ochkså! men han förtjänar att nämnas!

2011-08-18 @ 00:00:25
Postat av: Max

Ja Fjellman, jag lyssnade på det, och han går helt klart uppåt på listan! Riktigt bra sommarprat!

2011-08-18 @ 13:47:54
URL: http://hustleandflow.blogg.se/
Postat av: Angie

Haha, fyfan vad bra! Du är så himla rolig :D

2011-08-20 @ 17:42:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0