Shanghai, baby!

Efter att ha gatt runt i ungefar 15 timmar har vi antligen hittat ett internetcafe, sa har kommer den forsta uppdateringen av min och Simons Asien-tripp! Vi sitter just nu omringade av svettiga worl of warcraft-kineser. Eller ok, de svettas inte, men vi gor.

Resan tog sin borjan klockan 10 i torsdags morse, svensk tid. Nervos som satan akte jag, farsan och Jack mot Landvetter. Dar motte vi upp Simon och Jonas, som verkade vara vid gott mod aven de. Efter att ha fatt hjalp av en snygg flygvardinna, som Simon charmade genom att saga att han hade "huvudet pa topp", tog vi farval av farsorna och gled in pa international ground i Landvetters boarding-hall. Vi charmade direkt en finsk expedit pa Pocket Shop. Hon forsokte ge oss schyssta las-tips, men blev stum nar hon insag att vi last nastan allt hon tipsade om. Jag inhandlade iaf en Alex Schulman-bok och nagon skrackshit, medan Simon slog till pa en Jo Nesbo. For att lugna nerverna lite tog vi sedan en barz pa O'Learys. 70 spann, resans dyraste (trodde vi).

Efter lite latt panik ifran min sida (trodde jag tappat kameran, den lag i fickan), kunde vi sla oss ner pa Turkish Airlines flyg mot Istanbul, dar vi skulle gora varat forsta byte. Bredvid oss pa planet satt en kraftig turk som mest pillade med sitt radband och inte gjorde mycket vasen av sig.

RECENSION AV FORSTA FLYGET

Flygvardinnorna: Tror att de var ok, men ganska dryga som de flesta flygvardinnor. Betyg: ++
Maten: Nagon kycklingvariant som inte var speciellt rolig, men ok. Betyg ++
INFLIGHT-MOVIE: Thunderstruck, en basketfilm starring Kevin Durant, Brandon T Jackson, Jim Belushi och en tonaring som eventuellt var indian. Filmen handlar om att indiankillen pga lite magi tar over Durants baskettalang, medan Durant blir helt vardelos. Kul att se Kevin i en film, men han var en vardelos skadis tyvarr. Resten av filmen var ganska dalig med, men Brandon T Jackson ifran Tropic Thunder var skon och lite underhallning fick man ju iaf. Betyg: ++ (Simon satte samma).

Totalt: ++

I Istanbul borjade den langa vantan - ungefar sju timmar. Vi lade ner planerna pa att forsoka aka in till city, och blev darmed kvar pa flygplatsen. Inte sa skoj, men det var bara att gilla laget som Ledin hade sagt. Flygplatsen var ganska stor, och vi bestamde oss for att kopa varsinn ol. En arg turkisk tjej som inte kunde engelska hjalpte oss, och priset blev 18 DOLLAR for tva sketna 33 cl ol. Helt vardelost och darmed resans dyraste. En konstig skaning med mustasch forsokta bli kompis med oss, han var riktigt skum och snackade mest om sprit och sex. Han var typ 70 ar gammal. Vi fick obehagliga vibes och bestamde oss for att dra.

Vi hittade ett schysst stalle att hanga pa: nagra luffiga soffor mitt i en gang, dar man kunde sla sig ner och "sla dank" som man sager. Vi roade oss i ca en timme med att hitta kandislookalikes, bla James Lipton, Sacha Baron Cohen, Judi Dench, Meryl Streep, Aziz Ansari, Ben Kingsley mfl. Simon sag aven "farsan i tredje klotet fran solen". Jag visste ju vem det var men fick panik av att inte komma pa hans namn. Till slut fick jag smsa Vicki (hej!) som raddade oss genom att googla fram svaret: John Lithgow (phew).

Efter det blev det kak: Louisiana-kedjan Popeye's hade en venue pa flygplatsen. Enormt mycket fet kyckling, hjartattacksvarning direkt. Sjukt gott, men kommer nog aldrig mer att kunna ata det.

Ok nu blir det lite tjatigt i texten kanner jag, vi skippar lite av Istanbul, som mest bestod av vantan, lyssna ljudbok och studera James Lipton. TILL SLUT fick vi komma pa planet till Shanghai, och fran och med nu borde det vara smooth sailing, tankte vi. (PS. alla turkar verkade valdigt arga, osoft)

Planet till Shanghai da, som var betydligt storre an det forsta, men mindre benutrymme. Detta vagdes upp av att vi fick tre saten for oss sjalva, OCH EGEN SKARM ATT KOLLA PA. Turkish Airlines skarmvariant bjod pa fett utbud av filmer och spel, dessutom kunde man kolla pa "airplanecameras".

RECENSION AV FLYG no 2

Flygvardinnor: Battre an forst, fortfarande ratt dryga. ++
Maten: Skit igen, men ok. ++
Inflightmovie: Den ahr gangen fanns det alltsa mycket att valja pa, men eftersom jag sov storre delen av flighten, han jag bara med en. Det blev The Watch, starring Ben Stiller & Vince Vaughn, en film som fatt ofortjant mycket skit. Den var absolut skon och rolig, perfekt flygplansfilm. +++

Efter att ha sovit, kollat The Watch, lyssnat ljudbok (Johan Theroin, bra), kunde vi 10 timmar senare landa i Shanghai, dar vi efter inte allt for mycket krangel kunde claima vara backpacks. Smooth sailing!

Simon hade ju pratat om snabbtaget ifran flygplatsen, som tydligen skulle ga i 700 km i timmen. Tyvarr var det bara 400... Och nar vi akte kom det knappt upp i 300. Helt ok anda. Dock gick det inte hela vagen till Shanghai Central, sa efter snabbtag fick vi hoppa pa en sjukt overfull tunnelbana in mot People's Square, dar varat hostel skulle ligga.

Simon har varit har forut, sa han hade iaf lite koll pa hur vi skulle ga. ENORM javla stad med skyskrapor overallt och 15 miljoner kineser. Hostelet hittade vi till iaf, och det ar riktigt mysigt. Efter att ha chillat lite i vart 8-bed mixed dorm gav vi oss ut pa stan, drack lite fard-ol och studerade kineser. Vi hittade ocksa till "svarta marknaden"-byggnaden, dar vi(mest Simon, ok) prutade ner lite Beats by Dr Dre-lurar till overkomligt pris. SJUKT FETT LJUD.

Tillbaka pa hostelet bestamde vi oss for att ge oss ut i Shanghais nattliv. Det var trots allt fredag och vi var visserligen lite trotta, men taggade! Simon trodde han visste var vi kunde aka. Efter att ha spatserat runt @vara kvarter" ett tag, blivit erbjudna bade ladies, drugs och gay-bar, hoppade vi helt enkelt in i en taxi. Ingen taxichauffor verkar kunna ett ord engelska, men Simon pekade pa en karta och chaffisen nickade iaf. 20 kronor fattigare hoppade vi av i ett hoghusomrade. Tyvarr var det helt javla dott, inte en bar eller klubb i sikte. Sa det var bara att aka tillbaka.

Nu borjade det osregna, och tunnelbanan hade slutat ga (klockan 23, WTF!), sa det skulle bli taxi igen. Vi stallde oss for att vinka in en, da en herre kom fram och fragade om vi behovde taxi. Vi sa nej eftersom vi antog att han var en "skum svarttaxichauffor". Nar det regnade mer och mer insisterade han, och sa ett rimligt pris. Han var en tjock kines i kavaj som inte kunde nagon engelska, vi antog att han var safe.

Nu, morsan och farsan, kanske ni blir lite skraja dar hemma. Vem vet var den tjocke kinesen forde oss? Don't get in cars with strangers...

Nara, han korde oss straight back to the hostel, dar vi i osregnet sprang och kopte nudlar for 7 spann av en kodjerokande kineskock, och lite barz av en galen man som ager en slags "hal i vaggen"-narbutik. Kvallen avslutade vi med att dricka bira och lyssna pa musik i Mingtowns lounge. En japan vid namn Rio hade flyttat in i varat rum och kallade oss "Simon & Garfunkel" (han tyckte det var mkt roligt!). Trotta somnade vi sedan.

DAG 2 i SHANGHAI

Dagen inleds med att vi maste byta rum, eftersom att sallskap pa 45 svenskar tydligen ska komma hit. Vi blir darmed uppgraderade till ett flott tvabaddsrum for samma pris. Lite trakigt, da det inte kanns sa backpacker, men flott iaf! Nar vi sedan kakar frukost, glider en javla massa skanska kids och deras larare in pa hostelet. Det visar sig vara en gymnasieklass som gor skolresa. Sjukt. Men skaningarna verkar snalla iaf, aven fast det kanns lite trist med sa mkt svenskar!

Ok nu har jag skrivit en javla massa och det ar inte speciellt bra skrivet, men jag ar inte riktigt in the zone med skrivande annu, fortsatt lasa bloggen sa kommer det att bli battre flyt.

Ja resten av dagen har vi alltsa letat efter ett internetcaf'e efter tveksamma instruktioner ifran en tjej som jobbar pa vandrarhemmet. (maybe you go there, maybo you go right, maybe you go left). Nu ar vi antligen har, med varsinn barz.

Kvallens plan ar ungefar: ata, dricka lite bira, kolla upp om det finns nagon rolig klubb eller bar, och fortsatta njuta av livet i Shanghai. Forresten sa finns det typ inga barer har. Eller sa har vi gatt i fel distrikt.

Sa! Manga kineser, dalig engelska, billig ol, gott liv. Nu vet vi ocksa var internet finns, sa rakna med fler uppdateringar framover! Over and out for now/ Max (Simon sitter och bloggar lite langre bort, sa kolla hans resedagboken senare for hans intryck av ungefar samma handelser)