Topp 10 - de bästa tvspelslåtarna

Gästade tidigare idag Krille Nordins blogg, och listade de 10 bästa Kanye-samplingarna. Eftersom jag sitter på extrajobb och det har varit en (1) besökare här idag, så kommer här en lista till. De 10 bästa tvspels-låtarna!
 
Jag har spelat tv/dator-spel sen jag var liten pöjk, framförallt Nintendo 64/Gamecube/Xbox. Har inte koll på alla spel, men här är då mina 10 favoritlåtar ifrån sån't som jag känner till. Bara en låt per franchise osv (annars skulle det väl bara bli Zelda...).
 
10. Home Sweet Home (Beyond Good & Evil)
 
 
Beyond Good & Evil är ett av mina absoluta favoritspel, och soundtracket är överlag jättebra. Förutom fina pianobitar innehåller det bla en reggaelåt och en frack hård låt som heter "Propaganda!" eller liknande. Men de lugna bitarna är bäst, och då kanske framförallt låten som spelas när man befinner sig i huvudpersonen Jade's hus, en jättefin fyr där det bor en massa föräldralösa djurhybrider. Alltså älskar allt med detta spel så jävla mycket!
 
 
 
9. Main Theme (Halo)
 
 
Halo blev det första FPS som jag verkligen gillade, mycket pågrund av den filmiska stämningen och det MAFFIGA soundtracket med huvudtemat i spetsen. Älskar fortfarande Halo-spelen, och det är synd och skam att Neil Blommkamps filmatisering inte blev av.
 
 
 
8. To Far Away Times (Chrono Trigger)
 
 
Har faktiskt inte spelat mer än ett par minuter av Chrono Trigger, men det är ett spel jag är löjligt sugen på... Måste köpa en Nintendo DS och införskaffa versionen som finns till den. Iallafall så var jag ett tag så sugen på att spela att jag kollade upp musiken, och den här låten visade sig vara underbar, som något ur typ Den Oändliga Historien eller så. Hade den på min första iPod tillochmed och brukade lyssna på den när jag promenerade omkring i Åsa. Ja nörd har man varit och nörd lär man förbli.
 
 
 
7. Theme (Yoshi's Story)
 
 
Jävlar vad jag började garva när jag kom in på denna låten. Har inte tänkt på den eller Yoshi's Story på ett bra tag, men det var ett riktigt mysigt (men för kort!) spel. Kommer ihåg att jag hyrde det (!) på Marilyn Video i Göteborg, och klarade ut det på någon timme. Fint och skoj var det i alla fall. Låten sammanfattar i princip allt som man älskar med Nintendo, och Yoshi. Hahaha.
 
 
 
6. Opening Theme (The Secret of Monkey Island)
 
 
Jag är sjukt kass på peka&klicka-spel, därför lyckas jag fan aldrig klara Monkey Island (förutom del 4, där jag fuskade med FAQs). Men jag gillar spelen som fan ändå, stämningen är så mysig och det klassiska ledmotivet sätter en härlig söderhavsstämning. Just denna version är ifrån Special Edition som släpptes för ett par år sedan (finns till iPhone bla.)
 
 
 
5. Jinjo Village (Banjo-Tooie)
 
 
Rare har överlag grym musik till sina N64-spel, ja och spelen var underbara också. Banjo-Kazooie var spelet som fick mig att önska mig en Nintendo 64 i julklapp (fick den, lyckan!), och även uppföljaren Banjo-Tooie var mycket bra. Båda spelens soundtracks är toppklass, och det är svårt att välja en favorit. Men Jinjo Village är väldigt mysig.
 
 
 
4. DK Rap (Donkey Kong 64)
 
 
Rare igen!
Hade först tänkt välja någon låt ifrån Donkey Kong Country 2, men sen kom jag på att en spelmusik-lista inte kan vara komplett utan genidraget DK Rap ifrån Donkey Kong 64. Glömmer aldrig när jag satte i kasetten julafton ca 1999, hypad som satan, och möttes av att DK och gänget RAPPADE! Kanske var det här min kärlek till hiphop föddes, det vet jag inte, men jag vet att det fortfarande är humoristiskt guld. Ibland när jag och Simon är lite fulla brukar vi köra DK-rappen, vi kan det mesta men man brukar glömma typ Lankey eller Tiny.
 
 
3. Main Theme (Metal Gear Solid 2)
 
 
Är inget större fan av Metal Gear Solid, men då har jag å andra sidan bara spelat det första spelet... Men har överlag rätt svårt för spel som går ut på att smyga, mest eftersom jag är så sjukt dålig på det. Inför andra delen plockade Konami iaf in filmkompositören Harry Gregson Williams för att göra ledmotivet, ett mycket lyckat drag då resultatet är ett episkt och filmiskt stycke. När jag gick i nian gjorde jag och några kompisar en film om finska vinterkriget som en SO-uppgift, och då använde vi MGS-låten under den dramatiska upplösningen.
 
 
 
2. Awake (Castlevania: Circle of the Moon)
 
 
Kom att tänka på denna låten, och det var därför jag gjorde denna lista överhuvudtaget. Har inte spelat Castlevania speciellt mycket, men Circle of the Moon till Game Boy Advance gillade jag som fan. Fastnade direkt när denna låten började spelas, den är äventyrlig, cool och spännande. Har ni kvar en GBA är detta spel absolut värt att införskaffa.
 
 
1. Gerudo Valley (Zelda: Ocarina of Time)
 
 
 
Och så kommer vi såklart till mitt kära Zelda. I princip all musik är genialisk, meoldierna är svängiga, stämningsfulla och ja.. jävligt bra. Favoriterna är nog Gerudo Valley eller Song of Storms. Gerudo Valley fick det bli nu, för den härliga westernstämningen och klämmiga melodin. Finns även i orkesterversion, mycket bra. All musik till Zelda-spelen överhuvudtaget alltså... Koji Kondo, tvspelens Kanye.
 
 
Ja det var den listan det. Saknas något obvious beror det nog på att jag inte spelat spelet i fråga. Häij! /Max

Kommentarer
Postat av: Krille

Bra där med Monkey Island! Peka-klicka är bästa spelen ju!

2013-05-12 @ 16:38:46
URL: http://topptre.blogg.se
Postat av: Lotta

Ja du, även morsan har lyssnat (om än passivt) till många av dessa i min dag! Trevlig lista!

2013-05-12 @ 16:38:51
Postat av: Victor

Next is good bankroll operations that is immediately provided in the control attitude you'll eventually own.

2023-01-25 @ 18:43:04
URL: http://https://www.roulette3.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0